Zona darrera de bambalines, amb uns focus guardats, una perruca, un vestuari penjat, unes caixes que guarden atrezzo, una taula amb moltes coses a sobre i un violí penjat també al costat d'aquests focus.

14 i 28 de març de 2021

PREUS: 
10€ anticipada
12€ directament a taquilla

HORARIS:
Diumenges a les 12.30h

QUÈ ÉS EL MALDÀ 1700?

El primer baró de Maldà, Rafael d’Amat i de Cortada (Barcelona, 1746-1819), tenia dues grans passions: la xocolata, en consumia almenys un parell de tasses al dia; i la música, assistia a tots els concerts que podia i n’organitzava al seu palau del carrer del Pi. El cicle de música antiga Maldà 1700 recupera el fil històric del nostre espai i recrea la realitat cultural de la Barcelona del S.XVIII. Volem que experimenteu allò que els ciutadans podien gaudir a casa nostra amb petits concerts de cambra acompanyats de la xocolatada, tan popular en aquell moment.

L’actual edició compta amb dos concerts que ens permetran sentir la música del Seicento italià amb àries, escenes i toccatas de Monteverdi, Caccini i Frescobaldi, entre d’altres autors, de la mà del reconegut baríton Josep-Ramon Olivé i del virtuosisme de Carles Blanch a la tiorba i l’arxillaüt. En un segon concert del cicle tindrem al recent format Ensemble Anacronia, que compta amb la presència de músics de d’alt nivell, que ens transportaran a les vetllades musicals del Londres de 1764 en les quals s’estrenaven obres recentment publicades, incloent-hi diverses peces del compositor Joseph Haydn, a les quals assistien músics importantíssims com Johann Christian Bach o Karl Friedrich Abel. Dos concerts marcadament diferents que engloben dos períodes ben diferenciats de la música antiga, il·lustrant dos focus culturals molt rellevants de la història musical del continent europeu en la seva màxima esplendor.

PROGRAMACIÓ

Diumenge 14/03 a les 12.30h: Veu i tiorba en el Seicento, JOSEP-RAMON OLIVÉ I CARLES BLANCH

Formació: Josep-Ramon Olivé, baríton, Carles Blanch, tiorba i arxillaüt

L’Orfeo de C. Monteverdi, una de les primeres creacions operístiques de la història de la música occidental, representa l’eix vertebrador d’aquest programa centrat en la música vocal del Seicento italià per veu de baríton i tiorba o arxillaüt. Les intervencions de l’heroi grec, intercalades amb petits interludis instrumentals, dibuixen el contingut dramàtic de l’òpera estrenada a Màntua el 1607, i deixen pas a fragments de dues altres òperes barroques menys conegudes i ambdues estrenades l’any 1640, com són Il ritorno d’Ulisse in patria de Monteverdi i Gli amori d’Apollo e di Dafne de F. Cavalli. Cal destacar que el Lamento d’Apollo, que pertany a aquesta última, està escrit per veu de contratenor, i que en aquest concert sentirem per veu de baríton. La música per tiorba del compositor italoalemany Kapsberger, un dels màxims exponents de la corda polsada del barroc, serà el contrapunt d’aquestes escenes operístiques.
El programa finalitza amb una part dedicada a les cançons del seicento, G. Caccini i G. Frescobaldi, dos dels compositors barrocs més influents, el primer per ser un dels fundadors de l’òpera moderna i el segon per la creació de la notació moderna del tempo i per influir en la música de compositors posteriors com J.S. Bach i H. Purcell.


Diumenge 28/03 a les 12.30h: ¿Haydn abarrocado?, ENSEMBLE ANACRONIA

Formació: David Gutiérrez, traverso, Pablo Albarracín, violí, Luis Manuel Beltrán, viola, Marc de la Linde, viola de gamba, Marina López, clavicèmbal      

L’any 1764 van sorgir a Londres una sèrie de vetllades musicals en les quals s’estrenaven obres recentment publicades, incloent-hi diverses peces del compositor Joseph Haydn (1732-1809). Els concerts comptaven amb la presència del clavecinista Johann Christian Bach (1735-1782) i del gambista Karl Friedrich Abel (1723-1787).
Encara que avui en dia ens pugui semblar anacrònic el fet de tocar música de Haydn amb clavicèmbal i viola de gamba (en un context on el violoncel i el forte piano eren cada vegada més presents), la segona meitat del segle XVIII va ser precisament una època de transició i superposició entre dos estils musicals (barroc i classicisme). El fet d’utilitzar instruments més “propis” del barroc per interpretar obres del primer classicisme pot oferir-nos nous paisatges sonors i riqueses tímbriques que hem anat perdent a cause dels convencionalismes actuals.
D’altra banda, el programa compta amb una peça del compositor murcià Juan Olivier Astorga (1733-1830), gran músic i instrumentista del classicisme que, malauradament, és poc conegut avui en dia. El seu interès i afany per aprendre el van portar a viatjar arreu d’Europa i l’any 1767 va establir-se Londres. Allà va tenir l’oportunitat d’assistir als concerts de Bach i Abel i col·laborar amb tots dos.

PROGRAMACIONS D’EDICIONS ANTERIORS

Programació Maldà 1700 / Any 2019-2020

Programació Maldà 1700 / Any 2018-2019

Programació Maldà 1700 / Any 2017-2018

Programació Maldà 1700 / Any 2016-2017

Programació Maldà 1700 / Any 2015-2016